Journal of Cultural Sociology
فصلنامه جامعه شناسی فرهنگی
Journal of Cultural Sociology
Literature & Humanities
http://jcsjs.ir
1
admin
2717-1736
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه نمره کتبی زبان انگلیسی دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه
COMPARISON OF ENGLISH WRITING SCORES IN BILINGUAL (PERSIAN AND TURKISH) AND MONOLINGUAL (PERSIAN) STUDENTS
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">زمینه و هدف:</span></span></span></strong><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> امروزه به ندرت میتوان کشورهایی را سراغ داشت که حداقل بخش کوچکی از جمعیت آن به دو یا چند زبان تکلم نکنند، هم اکنون حدود چهار هزار زبان گوناگون تخمین زده میشود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه یادگیری انگلیسی در دانش­آموزان دوزبانه (فارسی و ترکی­زبان) و تک­زبانه (فارسی زبان) پرداخته شده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">مواد و روش:</span></span></span></strong><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ماهیتاً توصیفی و از نظر روش شبه آزمایشی و از نوع علی- مقایسهای می­باشد. جامعه آماری این پژوهش، دانش­آموزان دختر نمونه پایه هفتم منطقه 15 شهر تهران می­باشد. از بین دانشآموزانی که از طریق مصاحبه به زبان ترکی، دو زبانه تشخیص داده شدند 30 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. نمرات زبان انگلیسی این دانش­آموزان، میانگین نمره کتبی میان نوبت و نوبت اول آنان میباشد. 30 نفر دیگر از بین دانش­آموزان تک­زبانه (فارسی­زبانان) نیز به همین روش (نمونه­گیری تصادفی ساده) انتخاب گردید. نمره انگلیسی این دانش آموزان نیز به صورت میانگین میان نوبت و نوبت اول محاسبه گردید.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> نتایج آزمون آماری </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.5pt;">t</span></span></span></span><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> مستقل انجام شده بر روی میانگین نمرات زبان انگلیسی در دانش­آموزان ترک زبان نسبت به دانش­آموزان فارسی زبان توسط نرمافزار آماری </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.5pt;">SPSS</span></span></span></span><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> نشان می­دهد که با وجود برابر نبودن میانگین و انحراف معیار این دو گروه از دانش­آموزان، با توجه به آماره 392/1=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.5pt;">t</span></span></span></span><span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> اختلاف مثبت معناداری در نمرات کتبی زبان انگلیسی دانش­آموزان ترک­زبان و فارسی­زبان وجود ندارد. لذا فرضیه تحقیق، مورد تأیید قرار نگرفت.</span></span></span><br>
<span style="color:#0D0D0D;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.5pt;"> <strong>بحث و نتیجه­گیری:</strong> از آنجا که این پژوهش روی دانش­آموزان مدرسه نمونه دولتی انجام گرفته است، سطح نمرات زبان انگلیسی همه دانش­آموزان بالا می­باشد و به همین دلیل تفاوت معنی­داری در نمرات کتبی زبان انگلیسی دانش­آموزان ترک زبان و فارسی زبان وجود ندارد؛ اما اگر این پژوهش در مدارس عادی و با سطح نمرات متفاوت انجام گیرد به نظر می­رسد که تفاوت معنی­داری در نمره کتبی زبان انگلیسی دانش­آموزان ترک­زبان و فارسی­زبان وجود داشته باشد.</span></span></span>
<strong>Background and Objectives:</strong> Today, it is rare to find countries where at least a small fraction of the population does not speak two or more languages, currently estimated to be around 4,000 different languages. The purpose of the present study was to compare English learning in bilingual (Persian and Turkish) and monolingual (Persian) students.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> The present study is a descriptive-analytic and causal-comparative study. The statistical population of this research is the seventh grade female students in district 15 of Tehran. Of the students who were bilingual through Turkish language interviews, 30 were selected using simple random sampling. The English language scores of these students are the mean written scores between their turn and their first turn. 30 other monolingual (Farsi-speaking) students were also selected using the same method (simple random sampling). The English scores of these students were also calculated as the mean between the first and the second time.<br>
<strong>Results:</strong> The results of independent t-test on the mean scores of English language in Turkish students compared to Farsi students by SPSS software indicate that despite the mean and standard deviation of these two groups of students, According to the t = 1.392 statistic, there is no significant positive difference in written English scores of Turkish and Farsi students. Therefore, the research hypothesis was not confirmed.<br>
<strong> Discussion and Conclusion:</strong> Since this study was conducted on public school students, the English language scores of all students are high and therefore there is a significant difference in written scores of Turkish and Farsi students. But if this study was conducted in regular schools with different grade levels, there would appear to be a significant difference in the written English scores of Turkish and Farsi students.
دانش آموزان تک زبانه, دو زبانه, نمره کتبی انگلیسی
Monolingual, bilingual students, English written score
13
22
http://jcsjs.ir/browse.php?a_code=A-10-37-2&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Arefiyan
زهرا
عارفیان
100319475328460024
100319475328460024
Yes
Parvaneh
Dehnadi
پروانه
دهنادی
100319475328460025
100319475328460025
No