مقاله حاضر به بررسی تأثیر رنگها بر سلامت روانی و انگیزه تحصیلی دانشآموزان دبستانی میپردازد. نقش رنگها در محیطهای آموزشی و تأثیرات آنها بر عملکرد روانشناختی و یادگیری دانشآموزان از جنبههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت دوران کودکی و تأثیرات ماندگار آن بر زندگی آینده افراد، مطالعه حاضر ضمن تشریح مفاهیم سلامت روانی و انگیزه تحصیلی، به تبیین معانی و کاربردهای مختلف رنگها در قرآن و آثار اندیشمندان پرداخته است. سپس تأثیرات رنگهای گرم و سرد بر خلق و خوی دانشآموزان، توجه، حافظه، تمرکز و یادگیری آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع کتابخانهای، با رویکرد توصیفی و تحلیل است. نتایج حاکی از آن است که رنگهای نارنجی، زرد و سبز تأثیر مثبتی بر افزایش انگیزه تحصیلی و حفظ اطلاعات دارند، در حالیکه رنگهای قرمز و سیاه میتوانند باعث آشفتگی، بیقراری و کاهش تمرکز دانشآموزان شوند. در نهایت، پیشنهادهایی برای انتخاب رنگهای مناسب در محیطهای آموزشی مدارس ابتدایی ارائه شده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1