دوره 5، شماره 2 - ( 4-1402 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

البوغبیش علی. بررسی میزان تاثیرگذاری رنگ‌ها بر سلامت‌روانی و ارتقای انگیزه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان دبستانی. فصلنامه جامعه شناسی فرهنگی. 1402; 5 (2) :1-16

URL: http://jcsjs.ir/article-1-105-fa.html


چکیده:   (172 مشاهده)
مقاله حاضر به بررسی تأثیر رنگ‌ها بر سلامت روانی و انگیزه تحصیلی دانش‌آموزان دبستانی می‌پردازد. نقش رنگ‌ها در محیط‌های آموزشی و تأثیرات آنها بر عملکرد روانشناختی و یادگیری دانش‌آموزان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت دوران کودکی و تأثیرات ماندگار آن بر زندگی آینده افراد، مطالعه حاضر ضمن تشریح مفاهیم سلامت روانی و انگیزه تحصیلی، به تبیین معانی و کاربردهای مختلف رنگ‌ها در قرآن و آثار اندیشمندان پرداخته است. سپس تأثیرات رنگ‌های گرم و سرد بر خلق و خوی دانش‌آموزان، توجه، حافظه، تمرکز و یادگیری آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع کتابخانه‌ای، با رویکرد توصیفی و تحلیل است. نتایج حاکی از آن است که رنگ‌های نارنجی، زرد و سبز تأثیر مثبتی بر افزایش انگیزه تحصیلی و حفظ اطلاعات دارند، در حالی‌که رنگ‌های قرمز و سیاه می‌توانند باعث آشفتگی، بی‌قراری و کاهش تمرکز دانش‌آموزان شوند. در نهایت، پیشنهادهایی برای انتخاب رنگ‌های مناسب در محیط‌های آموزشی مدارس ابتدایی ارائه شده است.
متن کامل [PDF 959 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/3/21 | پذیرش: 1402/4/1 | انتشار: 1402/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه جامعه شناسی فرهنگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Cultural Sociology

Designed & Developed by : Yektaweb