دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 13-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arefiyan Z, Dehnadi P. COMPARISON OF ENGLISH WRITING SCORES IN BILINGUAL (PERSIAN AND TURKISH) AND MONOLINGUAL (PERSIAN) STUDENTS. Journal of Cultural Sociology. 2019; 1 (1) :13-22
URL: http://jcsjs.ir/article-1-31-fa.html
عارفیان زهرا، دهنادی پروانه. مقایسه نمره کتبی زبان انگلیسی دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه. فصلنامه جامعه شناسی فرهنگی. 1398; 1 (1) :13-22

URL: http://jcsjs.ir/article-1-31-fa.html


چکیده:   (106 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه به ندرت می‌توان کشورهایی را سراغ داشت که حداقل بخش کوچکی از جمعیت آن به دو یا چند زبان تکلم نکنند، هم اکنون حدود چهار هزار زبان گوناگون تخمین زده می‌شود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه یادگیری انگلیسی در دانش­آموزان دوزبانه (فارسی و ترکی­‌زبان) و تک­زبانه (فارسی زبان) پرداخته شده است.
مواد و روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ماهیتاً توصیفی و از نظر روش شبه آزمایشی و از نوع علی- مقایسه‌ای می­‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، دانش‌­آموزان دختر نمونه پایه هفتم منطقه 15 شهر تهران می­‌باشد. از بین دانش‌آموزانی که از طریق مصاحبه به زبان ترکی، دو زبانه تشخیص داده شدند 30 نفر به روش نمونه­‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. نمرات زبان انگلیسی این دانش‌­آموزان، میانگین نمره کتبی میان نوبت و نوبت اول آنان می‌باشد. 30 نفر دیگر از بین دانش‌­آموزان تک­‌زبانه (فارسی­‌زبانان) نیز به همین روش (نمونه­‌گیری تصادفی ساده) انتخاب گردید. نمره انگلیسی این دانش آموزان نیز به صورت میانگین میان نوبت و نوبت اول محاسبه گردید.
یافته‌ها: نتایج آزمون آماری t مستقل انجام شده بر روی میانگین نمرات زبان انگلیسی در دانش‌­آموزان ترک زبان نسبت به دانش‌­آموزان فارسی زبان توسط نرم‌افزار آماری SPSS نشان می­‌دهد که با وجود برابر نبودن میانگین و انحراف معیار این دو گروه از دانش‌­آموزان، با توجه به آماره 392/1=t اختلاف مثبت معناداری در نمرات کتبی زبان انگلیسی دانش‌­آموزان ترک‌­زبان و فارسی‌­زبان وجود ندارد. لذا فرضیه تحقیق، مورد تأیید قرار نگرفت.
 بحث و نتیجه­‌گیری: از آنجا که این پژوهش روی دانش­‌آموزان مدرسه نمونه دولتی انجام گرفته است، سطح نمرات زبان انگلیسی همه دانش‌­آموزان بالا می­‌باشد و به همین دلیل تفاوت معنی­‌داری در نمرات کتبی زبان انگلیسی دانش‌­آموزان ترک زبان و فارسی زبان وجود ندارد؛ اما اگر این پژوهش در مدارس عادی و با سطح نمرات متفاوت انجام گیرد به نظر می‌‌­رسد که تفاوت معنی­داری در نمره کتبی زبان انگلیسی دانش­‌آموزان ترک­‌زبان و فارسی­‌زبان وجود داشته باشد.
متن کامل [PDF 481 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه جامعه شناسی فرهنگی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Cultural Sociology

Designed & Developed by : Yektaweb