هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین شایستگی فرهنگی و می زان مسئولی ت پذیری در معلمان مقطع ابتدایی شهر شادگان در سال 1401 بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی اول شهر شادگان در سال 1401 و به تعداد 540 معلم بود. از بین کلیه افراد تعداد 135 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های پژوهش را به صورت انالین از طریق پ یام رسان های اینترنتی دریافت و تکمیل نمودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شا یستگی فرهنگی پرنگ و واتسون )2012 ) و مقیاس سنجش مسئولیت پذیری هاریسون گاف )1951 )بود. داده ها با استفاده از نرم افزار 24-spss و آزمون های آماری همبستگی پ یرسون تحلیل شدند. ی افته ها نشان داد بین شایستگی فرهنگ ی معلمان و می زان مسئولیت پذیری آنان ارتباط معنا دار در سطح 01/0 وجود دارد.