naeimavi M, Alboali H, shoviachi H, naeimavi V, barimani P. THE RELATION BETWEEN BREAKFAST SKIPPING AND SCHOOL
PERFORMANCE IN STUDENT'S. Journal of Cultural Sociology 2019; 1 (1) :1-12
URL:
http://jcsjs.ir/article-1-25-fa.html
نعیماوی مجید، البوعلی هیام، شویچی حکیمه، نعیماوی ولید، بریمانی پژمان. رابطه عدم خوردن صبحانه و عملکرد مدرسه در دانش آموزان ابتدایی شادگان. فصلنامه جامعه شناسی فرهنگی. 1398; 1 (1) :1-12
URL: http://jcsjs.ir/article-1-25-fa.html
، mnaeimavi87@gmail.com
چکیده: (2614 مشاهده)
مصرف صبحانه در دانش آموزان شایع است، اما تحقیقات در مورد اثرات خوردن صبحانه بر عملکرد مدرسه کمیاب است. در پژوهش حاضر، بررسی مقطعی 300 دانش آموز سن 7- 12 سال مورد بررسی قرار گرفتند که آیا دانش آموزان که عادت به عدم خوردن صبحانه دارند نمرات پایینتری از دانش آموزان که روزانه صبحانه میخورند دارند. علاوه بر این، نقشهای رفتار خواب، یعنی کرنوتایپ (عادات زمانی خواب) و توجه مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج نشان داد دانشآموزانی که صبحانه میل نمیکنند در مدرسه عملکرد کمتری نسبت به دانشآموزانی که صبحانه میخورند دارند. نتایج برای دانش آموزان و افراد مسن و هم برای پسران و دختران مشابه بودند. دانش آموزان با کرنوتایپ شب (عادات زمانی خواب) با احتمال بیشتری رفتار میل نکردن صبحانه داشتند، اما کرنوتایپ (عادات زمانی خواب) به عملکرد مدرسه بیارتباط بود. علاوه بر این، مشکلات توجه تا حدودی واسطه ارتباط بین خوردن صبحانه و عملکرد مدرسه میباشد. این مطالعه در مقیاس بزرگ بر اهمیت خوردن صبحانه به عنوان تعیین کننده برای عملکرد مدرسه تأکید دارد. نتایج مطالعه، دلیلی برای بررسی مکانیسمهای زیر بنایی ارتباط بین حذف (نخوردن) صبحانه، توجه و عملکرد مدرسه با جزئیات بیشتر ارائه میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/1/5 | پذیرش: 1398/3/30 | انتشار: 1398/3/31