Determination of the effectiveness of resilience training on reducing substance abuse trends and increase confidence in high school female students of Tehran. Journal of Cultural Sociology 2019; 1 (1) :54-62
URL:
http://jcsjs.ir/article-1-38-fa.html
تلوک زهرا، کریمی ثانی پرویز، فتحی آذر سمانه. تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر کاهش گرایش به سوء مصرف مواد و افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. فصلنامه جامعه شناسی فرهنگی. 1398; 1 (1) :54-62
URL: http://jcsjs.ir/article-1-38-fa.html
چکیده: (1754 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش تاب آوری بر گرایش به سوء مصرف مواد و افزایش اعتماد به نفس انجام شد.
مواد و روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، نمونه ای 40 نفری از میان دانش آموزان (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) انتخاب شد. پس از انتخاب گروه نمونه و انتصاب تصادفی آن ها به گروه های آزمایشی و گواه، از هر دو گروه در یک زمان پیش آزمون انجام شد. پس از آن تاب آوری را در دوازده جلسه به دانش آموزان گروه آزمایش آموزش داده و پس از پایان این مدت به منظور مقایسه اثر این مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه گرایش به مواد افیونی، مقیاس تاب آوری کونور – دیویدسون و آزمون عزت نفس آیزنک استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس به وسیله SPSS استفاده شد
یافتهها: یافته ها نشان داد مقدارF بدست آمده در منبع تغییرات گروه، در سطح (0.05p<) در راستای آموزش تاب آوری برای تمامی فرضیات معنی دار بوده است.
بحث و نتیجهگیری: آموزش تاب آوری بر افزایش تاب آوری، اعتماد به نفس و کاهش گرایش به مواد بطور معناداری اثربخش بوده است همچنین آموزش تاب آوری بر کاهش انتظارات منفی کلی و افزایش تغییرات انتظاری مثبت در خود و نفوذ در دیگران و افزایش انتظارات مثبت اندیشی و روانی در دانش آموزان به طور معناداری اثربخش بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/27 | پذیرش: 1398/3/2 | انتشار: 1398/3/30