عبادی ندا، بیت عنب مریم، نوروزی فر سارا. بررسی ارتباط بین هوش فرهنگی و رضایت شغلی
(مطالعه موردی: معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بندر امام خمینی (ره) در سال 1401). فصلنامه جامعه شناسی فرهنگی. 1400; 3 (1) :18-37
هدف از این پژوهش تبیین رابطه هوش فرهنگی با رضایت شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بندر امام خمینی (ره) در سال 1401 بوده است. روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بندر امام خمینی (ره) در سال 1401 به تعداد 287 نفر می باشد. از بین تعداد 165 نفر بر اساس روش محاسبه نمونه کوکران و با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و پرسشنامه های پژوهش را به صورت انلاین تکمیل نمودندبه منظور جمع آوری اطلاعات متناسب با فرضیههای پژوهش از پرسشنامه های رضایت شغلی اسمیت (1969) و هوش فرهنگی ارلی و آنگ (2007) استفاده شده است. دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و روش تحلیل همبستگی پیرسون تحلیل گردید. نتایج نشان دهنده آن است که بین هوش فرهنگی و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل نتایج رگرسیون نشان داد که از بین ابعاد هوش فرهنگی، ابعاد شناختی و رفتاری می توانند رضایت شغلی را در معلمان پیش بینی کنند. بر اساس شواهد پژوهش این مولفه ها 36 درصد از رضایت شغلی را در معلمان پیش بینی می کنند.