Arefiyan Z, Dehnadi P. COMPARISON OF ENGLISH WRITING SCORES IN BILINGUAL (PERSIAN AND TURKISH) AND MONOLINGUAL (PERSIAN) STUDENTS. Journal of Cultural Sociology 2019; 1 (1) :13-22
URL:
http://jcsjs.ir/article-1-31-fa.html
چکیده: (2741 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه به ندرت میتوان کشورهایی را سراغ داشت که حداقل بخش کوچکی از جمعیت آن به دو یا چند زبان تکلم نکنند، هم اکنون حدود چهار هزار زبان گوناگون تخمین زده میشود. هدف پژوهش حاضر، مقایسه یادگیری انگلیسی در دانشآموزان دوزبانه (فارسی و ترکیزبان) و تکزبانه (فارسی زبان) پرداخته شده است.
مواد و روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ماهیتاً توصیفی و از نظر روش شبه آزمایشی و از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان دختر نمونه پایه هفتم منطقه 15 شهر تهران میباشد. از بین دانشآموزانی که از طریق مصاحبه به زبان ترکی، دو زبانه تشخیص داده شدند 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. نمرات زبان انگلیسی این دانشآموزان، میانگین نمره کتبی میان نوبت و نوبت اول آنان میباشد. 30 نفر دیگر از بین دانشآموزان تکزبانه (فارسیزبانان) نیز به همین روش (نمونهگیری تصادفی ساده) انتخاب گردید. نمره انگلیسی این دانش آموزان نیز به صورت میانگین میان نوبت و نوبت اول محاسبه گردید.
یافتهها: نتایج آزمون آماری t مستقل انجام شده بر روی میانگین نمرات زبان انگلیسی در دانشآموزان ترک زبان نسبت به دانشآموزان فارسی زبان توسط نرمافزار آماری SPSS نشان میدهد که با وجود برابر نبودن میانگین و انحراف معیار این دو گروه از دانشآموزان، با توجه به آماره 392/1=t اختلاف مثبت معناداری در نمرات کتبی زبان انگلیسی دانشآموزان ترکزبان و فارسیزبان وجود ندارد. لذا فرضیه تحقیق، مورد تأیید قرار نگرفت.
بحث و نتیجهگیری: از آنجا که این پژوهش روی دانشآموزان مدرسه نمونه دولتی انجام گرفته است، سطح نمرات زبان انگلیسی همه دانشآموزان بالا میباشد و به همین دلیل تفاوت معنیداری در نمرات کتبی زبان انگلیسی دانشآموزان ترک زبان و فارسی زبان وجود ندارد؛ اما اگر این پژوهش در مدارس عادی و با سطح نمرات متفاوت انجام گیرد به نظر میرسد که تفاوت معنیداری در نمره کتبی زبان انگلیسی دانشآموزان ترکزبان و فارسیزبان وجود داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/1/23 | پذیرش: 1398/3/26 | انتشار: 1398/3/31